Είναι θέμα αριθμητικής

Μαΐου 18 2020

Είναι δεδομένο ότι οι περισσότερες πόλεις μας, υποφέρουν από την διακίνηση αυτοκινήτων, την επακόλουθη συμφόρηση και την έλλειψη χώρων στάθμευσης.

Είναι επίσης δεδομένο ότι τα πρόσφατα εμπορικά κέντρα (Malls) με τα πολυάριθμα τους καταστήματα και με τα πολλά τους πλεονεκτήματα, προσελκύουν χιλιάδες καθημερινούς επισκέπτες, όπως ελκυστικά είναι και τα διάφορα μεγάλης κλίμακας εμπορικά καταστήματα, όπως π.χ. D.I.Y., μεγάλες υπεραγορές κλπ. 

Είναι επίσης δεδομένο ότι παρόλης της ύπαρξης χώρων στάθμευσης σε αυτά τα έργα, δεν είναι αρκετοί για να ικανοποιήσουν τους επισκέπτες, με αποτέλεσμα να υπάρχει επέμβαση χώρων στάθμευσης σε παραπλήσιες περιοχές (κυρίως οικιστικές), προκαλώντας δυσφορία και αναστάτωση στους κατοίκους.

Εκείνο το οποίο είναι ανησυχητικό είναι το μποτιλιάρισμα της διακίνησης αυτοκινήτων και από λεωφορεία του δημοσίου, ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής, προκαλώντας ουρές αυτοκινήτων που κατ’ επέκταση προκαλούν δυσφορία στους οδηγούς και τα αναπόφευκτα ατυχήματα (στα τελευταία σταματά όλη η κίνηση, με ανυπολόγιστες καθυστερήσεις).

Ας εξετάσουμε τώρα μια συγκεκριμένη περιοχή που φιλοξενεί το Mall of Cyprus, μέρος του έργου Shacolas Business Park που έτυχε (το Mall) επέκτασης κατά 20% πρόσφατα, ενώ φιλοξενεί και το πολυκατάστημα ΙΚΕΑ, το νοσοκομείο Λευκωσίας και άλλα μεγάλα εμπορικά έργα και παρόλης της αναβάθμισης του οδικού δικτύου, η τροχοφόρα κίνηση είναι τέτοια που δεν μπορεί το οδικό δίκτυο να την αντιμετωπίσει.

Η περιοχή αυτή εξυπηρετεί την έξοδο της Λευκωσίας προς τις άλλες πόλεις και σε ώρες αιχμής η στασιμότητα της κυκλοφορίας επεκτείνεται στον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού, με τα γνωστά αποτελέσματα της στασιμότητας της διακίνησης.

Ερχόμαστε λοιπόν τώρα το οίκημα/εκθεσιακό χώρο του πρώην Mazda, το οποίο αντιλαμβανόμαστε έχει πωληθεί για την δημιουργία του γνωστού πολυκαταστήματος Jumbo.  Έτσι, από τους επισκέπτες (Mazda) των 100 αυτοκινήτων την ημέρα, με μαθηματική ακρίβεια θα αυξηθούν στα 1.000 αυτοκίνητα την ημέρα.  Αυτό το αξιόλογο πολυκατάστημα (Jumbo) οφείλει την επιτυχία του τόσο στα πολυάριθμα αγαθά που προσφέρει σε σχετικά χαμηλές τιμές, όσο και στην άνεση των επισκεπτών του με χώρους στάθμευσης κλπ.  Η δημοτικότητα του όμως προκαλεί και παράπλευρα προβλήματα και θα αυξήσει την τροχοφόρα διακίνηση στον κόμβο (ίδε παρόμοια κατάσταση στο Mall Λακατάμιας) σε ένα κόμβο που ήδη αντιμετωπίζει πρόβλημα και όλα αυτά χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τυχόν νέες αναπτύξεις (που τώρα είναι μάλλον κενά χωράφια), όπως π.χ. η οδός Καλαμών που προγραμματίζεται η ανάπτυξη της σε γραφεία/ιατρεία/καταστήματα κ.λπ. όλα εξαρτώμενα από τον ίδιο κόμβο, το μεγάλο γήπεδο της Peletico και άλλα επιπλέον).

Άνκαι χρήζει ιδιαίτερης μελέτης η απόφαση για μετατροπή ή όχι του Mazda σε Jumbo, πληροφορούμαστε ότι η Περιβαλλοντική Αρχή έχει δώσει την έγκριση της για την μετατροπή (και η οποία χρήζει χαλάρωσης).  Εάν αυτό το έργο προχωρήσει η εκ των υστέρων διόρθωση της προσβασιμότητας/οδικού δικτύου θα είναι αδύνατη/πολύ δύσκολη και θα χρειαστεί ένα Καλλιτέχνη του οδικού δικτύου να το επιλύσει και με την συνεχή αύξηση της τροχοφόρας κίνησης που θα εμποδίσει την περαιτέρω ανάπτυξη της περιοχής.  Ασφαλώς δεν αγνοούμε και την επιθυμία των ιδιοκτητών (Τράπεζα Κύπρου) να διαθέσουν το κατάστημα αυτό και δυστυχώς δεν έχουμε στο στάδιο αυτό να προσφέρουμε κάποια λογική λύση παρά μόνο τον προβληματισμό μας.  Βέβαια όταν σχεδιάζαμε το οδικό μας δίκτυο γενικά στην Κύπρο, δεν είχαμε υπόψη ότι κάθε νοικοκυριό θα είχε 2-4 αυτοκίνητα, το φαινόμενο, «ένα αυτοκίνητο ένας μεταφερόμενος», ούτε και την κατασκευή τέτοιων μεγάλων μονάδων που προσελκύουν χιλιάδες επισκέπτες.  Το τελευταίο έργο στην Λακατάμια (Mall of Nicosia) που παρόλο που προσφέρει πέραν των 1.700 χώρων στάθμευσης, εντούτοις όλη η πέριξ περιοχή (χωράφες) προς το παρόν εξυπηρετεί την υπερχείλιση των επισκεπτών που αναζητούν χώρους στάθμευσης.

Εκτός του πιο πάνω παραδείγματος και επίσης με μαθηματική ακρίβεια, σε διάστημα 2-3 χρόνων, ο συνδετικός αυτός δρόμος της Λευκωσίας-Λεμεσού με όλες τις επιπλέον νέες αναπτύξεις δεν θα μπορεί να εξυπηρετεί.  Κατασκευάζοντας καλύτερους/ πλατύτερους δρόμους/επιπλέον χώρους στάθμευσης, δεν λύνουμε το πρόβλημα διότι τα αυτοκίνητα αυξάνονται σε πιο γρήγορο ρυθμό από τις ανάγκες του οδικού μας δικτύου (προς τούτο η νοοτροπία μας μη χρήση των δημόσιων μέσων διακίνησης δεν μας βοηθά – αλλά έτσι είναι το δεδομένο).  Ασφαλώς όμως σε κάποιο στάδιο η συμφόρηση της τροχαίας θα επηρεάσει τα εμπορικά έργα κλίμακας και θα ωθήσει τους επισκέπτες, είτε πίσω στο κέντρο των πόλεων, είτε σε άλλες περιοχές, προκαλώντας ζημιά σε αυτού του είδους τις επενδύσεις.

Τελειώνοντας παραθέτουμε επίσης το δεδομένο του παραλιακού δρόμου Λεμεσού όπου υπάρχει ήδη συμφόρηση, αλλά και με τα νέα έργα της περιοχής που θα ανεγερθούν με τα επιπλέον περίπου 300 διαμερίσματα, με τουλάχιστον 2-3 αυτοκίνητα το κάθε ένα, ο δρόμος αυτός θα είναι απροσπέλαστος.

Αυτά για προβληματισμό.

Επικοινωνία