Θεωρία και Πρακτική κ. Νουρή

Ιουνίου 19 2020

Στην δημοσίευση στον τύπο της 30.5.2020, μελετήσαμε τις προτάσεις του Υπουργού Εσωτερικών κ. Ν. Νουρή για ένα “νέο σχέδιο” έκδοσης αδειών κ.λπ. σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα (εντός της ημέρας για άδεια οικοδομής και 30 ημέρες για την έκδοση της πολεοδομικής άδειας και σε περίπτωση που χρειάζεται περιβαλλοντική μελέτη, εντός 12 μηνών (η έκδοση της άδειας οικοδομής).

Μακάρι κύριε Υπουργέ οι σχεδιασμοί σας να είναι ορθοί και σε αυτό προσβλέπουμε. Είναι όμως αυτή η προσέγγιση πρακτικά εφαρμόσιμη;

Κατ’ εμάς οι καλές σας προθέσεις δεν μπορούν να εφαρμοστούν στα χρονικά πλαίσια που θέτετε, γιατί ξεχνάτε ότι εκείνος που θα αναλάβει αυτήν τη νέα διαδικασία της θεωρητικής επίσπευσης, είναι οι ίδιοι Δημόσιοι υπάλληλοι που τώρα αυτοί οι ίδιοι προκαλούν κατά κύριο λόγο τις καθυστερήσεις. Υπήρχαν και προηγούμενες προτάσεις για ειδικό τμήμα για άμεση ανταπόκριση σε αιτήσεις μεγάλων αναπτύξεων, ως επίσης και η έκδοση αδειών από ιδιώτες αρχιτέκτονες κ.λπ. και δεν απέδωσαν. Τι σας κάνει λοιπόν να είστε τόσο αισιόδοξος (αν και η ελπίδα πεθαίνει τελευταία όπως λένε).

• Πολεοδομική Άδεια για μικρές αναπτύξεις από ιδιώτες αρχιτέκτονες. Πολύ καλή ιδέα την οποία και υποβάλαμε στο Υπουργείο σας προ 3 ετών όπως και υποβάλαμε το θέμα της πληρωμής αποζημίωσης και την απόσυρση της άδειας τους από το ΕΤΕΚ. Εάν είναι από εμάς που βρήκατε αυτήν την πρόταση σας ευχαριστούμε.
• Άδεια οικοδομής εντός της ημέρας; Δεν θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο σε περιπτώσεις που η πολεοδομική άδεια θα εκδίδεται από τους ιδιώτες. Και πάλι οι Δήμοι/Αρχές δεν θα θέλουν να χάσουν τα μικρά τους βασίλεια και θα προκαλούν διάφορα προσκόμματα (π.χ. έλλειψη προσωπικού, η αγαπημένη τους δικαιολογία, ενώ θα πρέπει να γνωρίζεται ότι οι Αρχές λειτουργούν μόνο 2 ημέρες την εβδομάδα και αυτό νοουμένου ότι το αρμόδιο άτομο δεν είναι σε άδεια, άδεια ασθενείας, όπως έχουν και άλλα θέματα, «όπως έχουμε οδηγίες από το Κράτος να επιληφθούμε άλλα θέματα σε προτεραιότητα κ.λπ. – από δικές μας εμπειρίες».
• Δεν μας είναι αντιληπτό πως με την επίσπευση των διαδικασιών δεν θα προωθούνται οι αναπτύξεις σε χωράφια.
• Δημιουργήθηκε κατά τις αναφορές στον τύπο, ομάδα που θα χειρίζεται τις μεγάλες αναπτύξεις από τους ίδιους Δημόσιους υπαλλήλους που τις προκαλούν σε καθυστέρηση. Τώρα οι αιτητές θα πληρώνουν ακόμα €10.000 για διορισμό διευθυντή έργου (που θα είναι Δημόσιος υπάλληλος – γιατί όχι ιδιώτης;) που θα τρέξει αυτός τις αιτήσεις. Εάν είναι ιδιώτες είμαστε της άποψης ότι σε περίπτωση καθυστέρησης και/ή αδράνειας θα μπορεί ο αιτητής να καταγγείλει το θέμα στο Υπουργείο σας ή/και σε ειδική επιτροπή εξέτασης του θέματος και με την απόλυση των υπευθύνων δημόσιων υπαλλήλων, ή πληρωμή αποζημίωσης από τις Αρχές (έχουμε τέτοια κότσια;).
• Στο θέμα της περιβαλλοντικής μελέτης αυτό είναι άλλο πρόβλημα και ο μεν νόμος προνοεί απόφαση εντός 6 μηνών, αυτό δεν εφαρμόζεται (ίδε τελευταία δημοσίευση μας για την μαρίνα Αγίας Νάπας, το γκολφ στην Αμμόχωστο, την οδύσσεια του έργου στη Λίμνη (Σιακόλα) και τόσα άλλα.
• Επανερχόμενοι στην διεύθυνση του έργου, τι θα είναι η ευθύνη του Διευθυντή του Έργου, εάν αυτός ο ίδιος δεν λαμβάνει έγκαιρα απαντήσεις από τις Αρχές του Δημοσίου. Εάν π.χ. η ΑΗΚ δεν απαντά, ποιος θα φταίει; Πιστεύουμε ότι η τοπική Αρχή και κατ’ επέκταση εκείνος ο υπάλληλος που δεν απάντησε έγκαιρα, θα πρέπει εκείνος να έχει την ιδιωτική ευθύνη ο ίδιος (ίδε υπόθεση Χαλλούμι που δεν έγινε τίποτε) – ίδε επίσης απόφαση Δικαστηρίου στην Θεσσαλονίκη για καθυστέρηση παράδοσης επιστολής από τον υπάλληλο του ταχυδρομείου που χρεώθηκε €2.000 ο ίδιος για την καθυστέρηση.
• Μετά τον Γολγοθά της μη ανταπόκρισης (ίδε και άρθρο της προηγούμενης εβδομάδας για την απογοήτευση ξένων επενδυτών για έργο στην Μακεδονίτισσα, Βερεγγάρια, Τρόοδος κ.λπ.) ακολουθούν και άλλες διαδικασίες.
(α) Η αποπεράτωση της οικοδομής ακολουθείται από το λεγόμενο πιστοποιητικό τελικής έγκρισης. Εισηγούμαστε όπως αυτό εκδίδεται από τον επιβλέποντα αρχιτέκτονα, διότι τώρα οι Αρχές έχουν το δικό τους χρονοδιάγραμμα που δυνατόν να υπερβεί τους 6-18 μήνες (τουλάχιστον).
(β) Πάμε τώρα στην έκδοση των τίτλων ιδιοκτησίας. Ο Θεός να βοηθήσει τον αιτητή. Μικρό-λεπτομέρειες και πρόσθετες λεπτομέρειες που χρειάζονται συνεδρία της Αρχής, τήρηση πρακτικών, έγκριση αυτών και τόσα άλλα (σας υποβάλαμε και στο παρελθόν ότι ο Δήμος Λεμεσού κυρίως κλείνει λόγω της γιορτής του Κρασιού, Καρναβαλιού κ.λπ., ενώ ορισμένοι Δήμοι (ίδε Παραλιμνίου) είναι οι ίδιοι που παρανομούν (ίδε καταγγελία μας και με την στήριξη του Έπαρχου Αμμοχώστου και το Υφυπουργείο Τουρισμού όπου ο Δήμος λειτουργεί ως τοπική Μαφία της παρανομίας. Ως εκ τούτου εισηγούμαστε όπως εκδίδονται οι τίτλοι ιδιοκτησίας από τον ιδιώτη αρχιτέκτονα και τόσο η έκδοση αδειών, όσο και οι τίτλοι να τυγχάνουν δειγματοληπτικού ελέγχου από τις Αρχές.
Ξεχάστε τους Δημόσιους υπαλλήλους κύριε Υπουργέ. Χρησιμοποιείστε τους ιδιώτες και εάν υπάρχουν Δημόσιοι υπάλληλοι που επιθυμούν να αναλάβουν τα πιο πάνω θέματα (είναι δεδομένο ότι οι ιδιώτες αρχιτέκτονες έχουν τις δικές τους ελλείψεις) να ενεργούν ως ιδιωτικοί σύμβουλοι για αρχιτεκτονικά γραφεία και άλλους ιδιώτες με τα ανάλογα τους εισοδήματα.

Θα πρέπει να ενσκήψετε Κύριε Υπουργέ στο θέμα και ασφαλώς οι υπάλληλοι σας, για τους οποίους έχουμε καταγγείλει σχεδόν επί εβδομαδιαίας βάσης σε αυτήν την σελίδα (ίδε Βερεγγάρια, Adventure Park στο Τρόοδος, ξένο επενδυτή στην Μακεδονίτισσα κ.λπ. κ.λπ.) αναφορές μας βάσει δικών μας εμπειριών.

Η θεωρία μεν ωραία, αλλά το τι γίνεται στην επί τόπου κατάσταση/πράξη είναι τελείως διαφορετικό.

Σας υποβάλαμε πρόσφατες προσωπικές εμπειρίες μας που αφορούν το θέμα του Airbnb, το ενοικιοστάσιο, τα κοινόχρηστα, τις φοιτητικές εστίες, την μείωση ενοικίων και τόσα άλλα, έχετε όμως τους ανάλογους λειτουργούς που αντιλαμβάνονται τα πιο πάνω θέματα; Πολύ το αμφιβάλλουμε δυστυχώς.

Επικοινωνία